Succesvol toepassen van online leren volgens De KlantBetekenaars

Hoe bereik je maximale impact met je trainingen en hoe kun je e-learning inzetten zodat het écht een aanvulling is op het offline trainingsaanbod? Daarover gingen wij in gesprek met Michel de Weerdt, mede-oprichter van De KlantBetekenaars. Sinds 2018 zetten zij e-learning in ter voorbereiding, als extra ondersteuning en als naslagwerk bij hun fysieke trainingen. Wij gingen met Michel in gesprek over zijn ervaringen en de toekomst van online leren

De KlantBetekenaars helpt organisaties met het geven van betekenis aan klantcontact in sales, management en samenwerken. Dit doen ze door inspiratie, advies, training en (team)coaching. Aan het roer staan Michel, Richard van Kray en Ben de Bruin. Alledrie hebben zij een verleden in de harde – financiële – sales wereld, waarin de transacties centraal stonden. Met De KlantBetekenaars brengen zij contact terug waar het hoor te zijn, bij de mens. Bij verkopen is de deal niet het doel op zich, juist een logisch gevolg van je gesprekspartner leren kennen en begrijpen. Dan gaat het om de persoonlijke connectie die je hebt met de ander. 

Sinds de boeklancering (Sales vanuit je Hart) in 2017 hebben ze een enorme groei doorgemaakt. Inmiddels bestaat het team uit ruim 20 trainers en voeren ze drie succesvolle labels: Sales vanuit je Hart, Management vanuit je Hart en het sprekerslabel De KlantBetekenaar. 

De vraag naar online leren

De trainingen van De KlantBetekenaars richten zich op adviseurs, sales, management maar ook klantcontactmedewerkers. “Eigenlijk iedereen die hulp kan gebruiken als het gaat om authentiek aandacht geven aan gesprekspartners.” Aldus Michel. Sinds 2018 voegen ze e-learning toe aan het aanbod. Michel vertelt hierover: “In die tijd werd online leren hot. Klanten vroegen hierom en zelf hadden we de behoefte om iets te ontwikkelen om achter te kunnen laten na een training.” Het borgen van het gedachtegoed binnen een organisatie, is typerend voor de aanpak van De KlantBetekenaars: “Het is niet onze intentie om jaarlijks terug te keren en herhaaltrainingen te organiseren. Wij willen juist intern medewerkers opleiden tot KlantBetekenaar en dan is goed naslagwerk onmisbaar.”

“Door vooraf e-learning aan te bieden, is er tijdens de trainingsdagen volop aandacht voor de praktijk. Dat werkt super effectief.”

Online en offline: de perfecte combinatie

Dat e-learning perfect ingezet kan worden als naslagwerk na een training is niet het enige voordeel dat Michel ervaart. De e-learning modules blijken ook succesvol als ondersteuning en ter voorbereiding op een training. “Als je deelnemers voorafgaand aan een training al materiaal geeft, dan staan ze ‘aan’ op het moment dat je de stof tijdens de training behandelt. Tijdens de trainingsdagen is daardoor volop aandacht voor de praktijk en dat werkt super effectief.” 

Toepassen in de praktijk

Nu het team is uitgegroeid tot ruim 20 trainers helpt de e-learning ook om ervoor te zorgen dat bepaalde onderdelen altijd in een training terugkomen. “Voor trainees zorgt dit voor herkenning en trainers weten welke elementen in de trainingen op locatie moeten terugkomen. De combinatie tussen online en offline (blended learning) werkt voor De KlantBetekenaars, maar uiteindelijk zijn het de deelnemers die er na de training mee aan de slag moeten. Michel legt uit: “Theorie lezen en filmpjes kijken is leerzaam, maar je wordt pas echt vaardig als je het zelf gaat doen en ervaren in de praktijk.”

 “We waren op zoek naar een gebruiksvriendelijk leerplatform en dan kom je al snel uit bij Inervo.”  

Kwaliteit door eenvoud

Voor de e-learning modules maakt De KlantBetekenaars gebruik van het leerplatform Inervo. Hierin kunnen zij zelf lesstof maken en aanpassen en cursisten uitnodigen. Na afloop van een training houden de deelnemers nog een jaar lang toegang tot de content, zodat ze de lesstof nog kunnen nalezen. “We waren op zoek naar een gebruiksvriendelijk leerplatform en dan kom je al snel uit bij Inervo. Het werkt eenvoudig en wij kunnen er al onze lesstof in kwijt. Of het nou teksten, video’s of documenten zijn. Inervo is niet onnodig gecompliceerd en heeft geen functionaliteiten die je niet gebruikt maar waar je wel dik voor moet betalen. Ook de samenwerking met DTSactief verloopt altijd prettig. Ze zijn Meedenkend, praktisch en down to earth.”

 Starten met e-learning? “Ga het gewoon doen. Dingen ontstaan pas als je initiatief neemt.” 

Hoe zie jij toekomst van online leren?

“Ik geloof dat er nog meer te halen valt uit online leren. Voor de toekomst zie ik zeker mogelijkheden in gamification en 3D. Voor nu starten we met de professionalisering van onze online modules. We weten nu nog beter hoe we ervoor kunnen zorgen dat onze online trainingen 100% gaan bijdragen. We kijken kritisch naar de inhoud en we willen nog meer gebruik maken van video’s. De combinatie van tekst, animatie en video blijkt erg effectief.”

Heb je nog tips voor organisaties die willen starten met e-learning? 

“Ga het gewoon doen. Dingen ontstaan pas als je initiatief neemt. Ga dus niet eerst zoeken en nadenken. Ga ervaren, evalueren en verbeteren. Oftewel: begin, want dan komt er beweging in en gaandeweg verbeter jezelf. “

Zelf Inervo ontdekken?